Unieke stage tijdens corona voor studenten Interieuradviseur
Voor studenten van het Hout- en Meubileringscollege (HMC) was het dit schooljaar (door de coronamaatregelen) lastig om een stageplek te vinden. Daarom heeft het HMC in het vierde blok de handen in één geslagen met de bedrijven Tarkett en Eromesmarko door een samenwerking aan te gaan voor een vervangende stageopdracht voor 16 studenten van de opleiding Interieuradviseur. In wedstrijdvorm kregen studenten de opdracht om de school van de toekomst te ontwerpen. Devon (student Interieuradviseur) en Iris (eigenaar Voorwaarts design en onderwijsassistent) vertellen in onderstaand interview over de unieke stageopdracht.
Hoe was het om een stage te vinden tijdens de coronaperiode?
“Ik wilde graag stage lopen bij een architectenbureau” vertelt Devon. “Het is altijd al lastiger om als stagiair hier binnen te komen. In deze tijd merkte ik dat het nog lastiger was. Veel medewerkers werken thuis en dan kunnen zij geen stagiair begeleiden.”
Wat vind je van deze manier van stage lopen?
“Heel gaaf! Dat dit project helemaal van jezelf is, vind ik het unieke aan deze opdracht. Je krijgt richtlijnen en verder mag je het gehele proces zelf doen. Dit is heel anders dan hoe je normaal op school werkt met een planning en kerntaken. Nu leren we om het vanaf het begin tot eind zelf te doen en te plannen.”
Wat leer je op school en wat leer je bij Tarkett en Eromesmarko?
De gehele week zijn we op school, behalve op donderdag dan zijn we op het stagebedrijf. Op school leren we met Vectorworks en werken we zelfstandig aan de opdracht. Bij het stagebedrijf werken mensen uit het bedrijfsleven en geven ons workshops waar we veel van leren. Ook bespreken we de opdracht en krijgen handige en leerzame tips. Op vrijdag is er een inbeluurtje met de stagebegeleider van het bedrijf. We nemen de opdracht door en er is tijd om onze vragen te stellen.”
Hoe is deze opdracht tot stand gekomen en wat vind je van de opdracht?
Iris vertelt dat er vanuit school ooit het idee is ontstaan om de school van de toekomst te ontwerpen. “Vanuit de afdeling Marketing en Communicatie kwam er een aanvraag binnen om mee te doen aan een prijsvraag om de school van de toekomst te ontwerpen“ vertelt Iris. “In samenspraak met Tarkett en Erosmesmarko is het idee ontstaan om te gaan samenwerken en is uiteindelijk deze vervangende stage bedacht. Hier zijn we erg trots op!”
Wat vind je als docent van deze ontwerpwedstrijd en hoe zit een stagedag uit?
“Ik vind het een mooie kans voor de studenten. Met een stage weet je nooit waar je echt terecht komt. Bij het ene bedrijf mag je meer dan bij het andere bedrijf. Deze stageperiode is zo ingezet dat de studenten zoveel mogelijk leren. Daarom heeft school mij ook ingehuurd, zodat ik de studenten kan begeleiden met het veel gevraagde programma Vectorworks. De stage duurt 10 weken en bestaat uit meerdere fasen. We starten met de onderzoeksfase, daarna de schetsfase en we sluiten af met het definitieve ontwerp”
“De week starten we met het doornemen van de planning en het opschrijven van een doel. Wat willen ze vandaag behalen en wat aan het eind van de week. Op vrijdag bespreken we dit. Als het doel niet is behaald, bespreken we hoe dit komt en hoe ze het anders kunnen doen. De studenten werken veel zelfstandig en voor de afwisseling geef ik ze af en toe een opdracht. Onlangs mochten de studenten een foto maken van ‘iets’ in het schoolgebouw wat ze willen veranderen. Dit bespreken we en geeft weer inspiratie. Om 12 uur hebben we pauze en de dag sluiten we gezamenlijk af. De studenten mogen zelf bepalen waar ze aan de opdracht werken, zoals bijvoorbeeld het studiecentrum of de woonwinkel. Dit geeft meer inspiratie dan het klaslokaal.”
Devon, wat voor ontwerp heb je bedacht?
“Ik heb gekozen voor zo min mogelijk klaslokalen. In mijn ontwerp heb ik en grote collegezaal ontworpen waar meerdere klassen bijéén kunnen zitten. In de school komen veel banken en planten. Ik heb gekozen voor een vrije school waar studenten meer verantwoordelijkheidsgevoel krijgen over het werk dat ze maken. Er is gelegenheid om vragen aan een docent te stellen, maar je moet zelf je dag invullen. Ik denk dat studenten hierdoor leren zelfstandig te werken en sneller volwassen worden. Dit helpt als ze na de opleiding aan het werk gaan of verder willen studeren aan het HBO. Ik merkte tijdens de lessen thuis dat ik in het begin moest wennen om alles zelf te doen. Op een gegeven moment veranderde dit en vond ik het erg prettig en was ik gemotiveerd. Deze ervaring heeft mijn idee getriggerd. Ook heb ik verschillende interviews gedaan met studenten, docenten en facilitaire medewerkers van een andere opleiding. Hieruit kwam naar voren dat ze het onderwijs steeds minder persoonlijk vinden. Ik denk dat je het persoonlijker kan maken als studenten de samenwerking met elkaar opzoeken. Daarom zorg ik er in mijn ontwerp voor dat er vrije ruimtes zijn waar de verschillende opleidingen niet vast zitten aan een eigen lokaal. Zo kan je bijvoorbeeld als studenten Interieuradviseur makkelijker de samenwerking opzoeken met een student die de opleiding Meubelmaken doet.”
Hoe worden studenten beoordeeld op hun stage?
“De beoordeling ligt bij het stagebedrijf zelf,” vertelt Iris. “Dit sluit aan bij de beoordeling die vanuit school is bepaald en hierin werken we goed samen. De klas is in groepen opgedeeld bij de bedrijven. Tarkett begeleidt de ene helft van de klas en Eromesmarko de andere helft.”