Oud-HMC’er aan het woord: Nienke gooide het roer om en werd Meubelmaakster
Nienke (43 jaar) gooide op haar 30e het roer om. Ze had een leuke job in de museumwereld, maar wilde totaal iets ander. In meubels maken vond ze haar passie en ze koos voor de 4-jarige BOL opleiding bij het HMC. Nadat ze was afgestudeerd in 2013, is ze haar eigen bedrijf begonnen: NINOK Houtwerk. Dit jaar is ze haar tweede bedrijf ernaast gestart: Vrouwen in de keuken. In onderstaand interview vertelt ze hier meer over.
Hoe ben je op het idee van ‘Vrouwen in de keuken’ gekomen?
“Het idee is eigenlijk tweeledig ontstaan,” vertelt Nienke. “Ik werk veel met vrouwelijke stagiaires en het HMC stuurt deze studenten ook actief naar mij door. Bij sommige bedrijven in de bouw is het voor vrouwen soms lastig om hun plekje te vinden en daardoor kan een negatieve ervaring ontstaan. Deze ervaring wil ik ombuigen naar een positieve ervaring. Vrouwen kunnen evenveel als mannen en fouten maken mag, daar leer je van! Ook merk ik in de praktijk dat mijn klanten het prettig vinden als een vrouw ze helpt. Vooral als het om de keuken gaat. Daar beslist, over het algemeen, toch de vrouw over. Soms heb ik net andere inzichten, waardoor ik goed kan meedenken en sparren over het ontwerp. Mijn manier van communiceren ervaart de klant als prettig. Je kunt ‘Vrouwen in de keuken’ in dit geval letterlijk en figuurlijk zien. En natuurlijk vind ik vrouwen net zulke goede meubelmakers als mannen en andersom. Ook zijn mannelijke stagiaires trouwens van harte welkom!”
Welke skills vind jij belangrijk om je eigen bedrijf te beginnen?
“Durf en lef!”, zegt Nienke gelijk. “Sommige dingen moet je gewoon doen en je moet durven om fouten te maken. Niet alles lukt gelijk en soms moet je een andere weg in slaan om er te komen. Ook is communicatie belangrijk, vooral met je klanten. Denk hierbij aan openheid over wat je wel of niet kan. Je kan niet alles en daarom moet je het gewoon proberen. In het begin had ik de neiging om mezelf te overschreeuwen: ‘het komt wel goed’. Uiteindelijk kwam het ook goed, alleen moest ik nog uitzoeken hoe. Hier had ik opener in kunnen zijn door bijvoorbeeld aan te geven dat het goed komt, maar dat ik het nog nooit had gedaan en er mee moest experimenteren. Ook dit hoort bij lef.”
Hoe zorg je voor bekendheid van je bedrijf?
Nienke: “Dit jaar stonden we met een interview in de Opzij. Vanuit daar heb ik een aantal opdrachten gekregen. Verder doe ik de promotie vooral via LinkedIn en heb ik een Google ads campagne gepubliceerd. Ik heb een mooie website en ik hoop dat de mond-tot-mond reclame ook zijn werk gaat doen.”
Wat voor tips heb je voor studenten die voor zichzelf willen beginnen?
Nienke: “Houd de kosten in het begin laag. Ik heb mijn werkplaats eerst gedeeld met twee klasgenoten. Het was klein en proppen en niet altijd handig. Als je net minder opdrachten hebt, kun je alles wel goed bekostigen. Vooral als je geen buffer hebt. Inmiddels heb ik wel mijn eigen werkplaats. De machines deel ik nog wel met andere meubelmakers.”
Wil je meer lezen over Nienke? Ga dan naar www.vrouwenindekeuken.nl.