Geslaagd online event voor oud-studenten van het HMC!
Afgelopen donderdag 1 oktober vond het allereerste online alumni event van het HMC plaats! Vanwege corona kon het event niet fysiek doorgaan, maar er is een mooi online event neergezet. Het event stond in het teken van trends en innovaties. De oud-studenten konden interactief met elkaar kennis maken, werden geïnspireerd door gastspreker Aafje Nijman die sprak over trends en innovaties en oud-studenten Juliëtte van der Hulst en Deveron Li Puma deelden ook hun ervaringen.
Kennis met elkaar maken!
Voor het HMC is het belangrijk om in contact te blijven met onze oud-studenten. We zijn benieuwd waar ze terecht zijn gekomen na het HMC en wat we voor hen nog kunnen betekenen. Tijdens het event stelden we de oud-studenten vragen om met elkaar kennis te maken. Er waren veel studenten die langer dan 15 jaar geleden zijn afgestudeerd. Vooral oud-studenten van de opleidingen interieuradviseur, meubelmaker of meubelstoffeerder. De oud-studenten ervaren het HMC als een mooie tijd. Ze hebben veel geleerd en er hing altijd een fijne sfeer in de school. De docenten waren behulpzaam, gedreven en werkten met passie. Sommige hebben zelfs vrienden gemaakt voor het leven! We vroegen ook aan de oud-studenten waarom ze meededen aan het online event. Ze wilden graag inspiratie opdoen, herkenning zoeken, netwerk opbouwen, informatie over nascholing en een online event ervaren. Dat laatste is sowieso gelukt!
Trends van dit moment
Aafje Nijman was aanwezig als spreker. Zij is een trendwatcher tijdgeest en stijlveranderingen. Ze nam ons mee in de trends en innovaties van dit moment. Aafje ziet dat we een ander idee krijgen van ons huis en dat ons huis steeds belangrijker wordt. Het huis wordt een home hub. Een flexibele hub, een soort elastiek. Heel veel functies zoeken we nu binnen ons huis, zo is het huis nu een werkplek, een yogastudio en ook nog een ontspanplek. We gaan kijken hoe we de ruimtes binnen het huis zo flexibel mogelijk kunnen inrichten. Deze trend biedt kansen voor de interieuradviseurs. Daarnaast deelde Aafje nog drie andere trends:
- Keep it mankind
Deze trend gaat over mens zijn, ergens bij horen en elkaar kunnen aanreiken. In deze tijd van corona kunnen we niet elkaar knuffelen. Mensen hebben huidhonger. Dit wordt nu vertaald naar producten en zie je terug in interieurs. Zo zijn er producten waarbij het materiaal op de huid lijkt en ook de structuur van een huid heeft. In deze trend zijn natuurlijke huidtinten te zien. De vormen zijn rond, zodat ze je omarmen. Oppervlakten zijn geplooid, zodat het meer op rimpels van een huid lijken. Er wordt gebruik gemaakt van zachte oppervlakten en structureren, die fijn zijn om te aaien.
- Revise the moral
We zijn in deze tijd op zoek naar een nieuwe gelijkwaardigheid. De manier waarop we denken gaat veranderen. Veel millennials ervaren een mentaliteitskloof. Jongeren kijken anders tegen zaken aan dan de ouderen. We gaan op een andere manier kijken en dus ook op een andere manier keuzes maken. Veel designers worden aangesproken over hoe zij producten maken. We gaan producten herwaarderen. In de mode is een verschuiving te zien van fast fashion naar tweedehands kleding en het huren van kleding. Ook is repareren een nieuwe trend. Er kunnen winkels komen waar je zelf je producten kan repareren of persoonlijker kan maken. Het materiaalgebruik is meer bio-based, van materialen die het milieu minder belasten. In interieurs en producten zie je ander gebruik van materiaal, veel groen als kleur en een workers achtige look om zelf dingen te maken. Er wordt gebruik gemaakt van organische vormen en men vindt het belangrijk om de combinatie van materialen te zien. Er is aandacht voor de manier hoe het gemaakt is. De bouten en moeren in producten mag je zien zitten. En er is aandacht voor handwerktechnieken.
- Take a stand
Vandaag de dag zien we dat veel mensen hun mening willen laten horen. Er is een groei in demonstraties te zien. Producten en bedrijven moeten een duidelijk standpunt innemen. We proberen vooral met ons eigen talent ons te uiten. We laten ons niet makkelijk chanteren. Er moet een statement gemaakt worden. In interieurs en producten zie je dat producten op een voetstuk wordt geplaatst. Zo krijgen producten echt een podium. Felle kleuren en lichte kleuren worden met elkaar gecombineerd. In een interieur wordt een statement gemaakt met een aanwezige keuken of badkamer. Er zijn speelse vormen en losse elementen die aan elkaar geplakt worden.
Alle deelnemers van het event vonden de presentatie erg inspirerend en interessant. ‘Het was informatie waar je echt wat mee kan’, aldus oud-student Gaby.
Bekijk hier de presentatie van Aafje Nijman.
Oud-studenten aan het woord
Juliëtte van der Hulst en Deveron Li Puma vertelden kort wat over hun loopbaan en hoe zij omgaan met de genoemde trends van Aafje. Julliëtte: ‘Ik merk dat consumenten altijd achter lopen en dus nog niet bezig zijn met de trends. Het is voor mij dan ook soms lastig om op deze trends al vroegtijdig in te spelen’. Deveron vertelde: ‘Ik had het er toevallig vandaag over met een collega hoe we producten kunnen ontwerpen en maken die je voor meerdere functies in je huis kan gebruiken. Dit past heel mooi bij de trend waarbij het huis een hub wordt.’
Voor herhaling vatbaar
Het event was voor iedereen een geslaagd event met voldoende interactie en inspirerende verhalen. Op naar een volgend event en dan hopelijk fysiek bij het HMC!
Ben je oud-student van het HMC? Meld je dan aan voor ons alumni bestand. Je ontvangt dan uitnodigen voor zulk soort events. Ook kun je lid worden van onze LinkedIn alumni groep, hierin delen we relevante vacatures en events van het HMC